Alkohol

Det är konstigt hur en berusande dryck, eller drog, kan påverka människor så mycket.

Hur mycket det kan förstöra...
Det är synd att så många människor tror att alkoholister är dom som sitter i gäng på parkbänkar med en systempåse. Jag anser med många att alkoholism är en sjukdom, en psykisk sjukdom, eftersom det är där det börjar.

Jag har en närstående som sedan länge, och fortfarande har problem med att hantera alkohol.
Eller, har problem att hantera sig själv och bedövar det med alkohol.

Och tro det eller ej, när man väl fått distans till det så ser man något positivt i det.
Det är klart att det är jobbigt och tråkigt att någon i ens närhet är sjuk.
Men jag hade aldrig varit den jag är idag om inte sjukdomen tagit sig in i min närhet.
Det värsta med psykiska sjukdomar är att de är svåra att bota om man inte blir tvångsintagen, eller har en vilja att själv försöka bota dem.
Det finns ingen annan utom den sjuka personen som kan göra något åt det.

Jag kan välja att prata med dom jag känner angående att vara anhörig till någon som har alkoholproblem.
Men när jag väljer att lätta på hjärtat behöver det inte betyda att jag mår skitdåligt, vill gråta, ha tröst och att jag vill att någon ska tycka synd om mig.
Ibland vill man bara lufta tankar.

Om jag t ex vill prata lite om vädret.
Så bokar jag ju inte en tid hos en meteorolog.
Om jag mår dåligt när det regnar och vill ha sällskap så lättar jag på hjärtat med en vän.
Men om det är storm så kanske jag ringer 112 och bokar tid hos meteorolog.

Alla människor kan gå till psykolog eller kurator och prata om jobbiga saker.
Men det är aldrig samma sak som att känna en person som gått igenom samma sak.
En person som verkligen innerligt förstår.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback