Y generationen

"Gen Y- Cyniska, självförverkligande, ifrågasättande, världsvana. Konsumtion är deras religion, vuxenliv och ansvarstagande skjuter de på framtiden och det sociala livet är viktigare än jobbet.
Y? Bokstaven efter X. På engelska blir det en passande dubbeltydighet (Why/varför).

Generation Y definieras ofta som den generation som föddes under 1980-talet. En bredare definition som används i vissa sammanhang talar om de som föddes från sent sjuttiotal till tidigt nittiotal.

Generation Y sägs ofta vara ambitiösa, krävande och ifrågasättande. De lever inte för att arbeta, utan arbetar för att leva. Deras lojalitet ligger inte i första hand gentemot en arbetsgivare, utan snarare mot sig själva. De har en stark önskan att förverkliga sig själva och värdesätter balans mellan arbete och fritid i högre grad än tidigare generationer.


Om denna generation skiljer sig från tidigare, hur är våra arbetsgivare rustad att möta denna förändring? Vilka förändringar eller åtgärder skulle kunna bidra till att vi bäst tar vara på denna generations drivkraft och ambition och inte riskerar att förlora högpresterande individer?"



Jag har aldrig sett en artikel om gen Y förrän idag.
Jag håller med om i princip allt. Gör
undersökningen

Jag har upplevt många problem under det här året då jag haft praktik.
Det största problemet är att jag inte känt nån mening i det jag gör..
Otydliga mål, uppgifter och inte någon känsla för ett större sammanhang.

I produktionen kommer du till en tavla med en massa siffror i olika färger. En taveljävel säger till dig vad du ska göra varje dag, trevligt! Sen vet du vilka dagar det ska levereras, en deadline, yey ett mål. Man vet vart det ska levereras och till vilken kund, men knappt vad som händer med grejerna sen.
Ofta känns det som att man är en ersättbar robot.
Jag är glad att dom automatiserar allt så att man slipper känna sig ovärdig.

Fyfan, det var nog därför jag valde att plugga direkt istället...
Jag pallade inte att börja jobba på nåt Ica och blippa varor.
Då hade jag börjat bli som grynet.
Hon är iof rätt lustig :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback