Sandra -

Julklappstips!

Det är den här boken!

Stog och bläddrade i den idag och den är riktigt fyndig!
Den innehåller tips på allt mellan himmel och jord, kärlekstips, överlevnadstips och mattips.
Från "hur man äter med pinnar" till "hur man öppnar en kokosnöt" , "hur man tapetserar", "hur man gör sushi", "hur man knyter en slips"....
Ibland lite onödiga saker, men många livsnödvändiga :)
Såklart finns det vissa tips som man redan kan, men det finns ju 500 st och man kan ju knappast alla.
Ett stort plus är att boken är jättefint illusterad!

'





Oväntat telefonsamtal

Såklart lyckades jag glömma sätta min telefon på ljudlös under min första föreläsning idag, den börjar ringa.
Jag slår av fort.. den ringer igen.. jag slår av....
Jag ber Mattias som sitter bredvid att surfa på sin telefon och kolla vem det är som ringer, eftersom jag inte har numret...
Då ser jag vem det är:
Min tekniklärare från gymnasiet!

Vad vill han? Jag ringer upp på rasten och undrar vad han har på hjärtat:
"Jag står just nu på Luleå Tekniska Universitet med 2 st klasser från Kramfors och vi ska besöka ditt program, kan du komma förbi?"

Jag ställer gladeligen upp, möter upp honom och hejar.
Jag har inte sett honom sen 2005, men han är sig lik.
Jag följer med klasserna på en rundvisning och intro på programmet.
Jag går runt med eleverna och svarar på deras frågor. Tänk vad nyfiken man var då..

Snacka om att världen är liten ibland!

Och inte nog med det, kolla vad jag hittade i min bildmapp på datorn!
Det är en skämtbild på vår klass som vi satte upp vid våra skåp när studenten närmade sig.
Det var tider det!

(Om någon gammal klasskamrat läser det här får ni gärna lämna en kommentar) :)


Jag är zorro! Dom med kryss är inte mobbade, dom bytte program eller flyttade innan vi tog studenten..





För att vara mindre egocentrisk så kommer här en dikt!


Rickardo, du e så go och fin
Du är som ett bröst utan cancer i mammografin
Jag vill äta dig som en pralin!
Du är rätt nördig när det gäller sten
Jag gillar dina över 200 ben!
Du är som barnvaggaren i vår kurs i konstruktion
Välkonstruerad helt i perfektion
Du är go som en kanelbulle
Och lika behändig som en toalett med toarulle!
Jag tycker om ditt fina leende
Ditt bra beteende och nästan korrekta seende
Jag skulle vilja ha dig på abonnemang
Du skulle passa bra i de flesta sammanhang

Får ja chans på dig?
JA, NEJ eller KANSKE?





Mobilblogg- Snöstorm på rutan

MMS

Mobilblogg- Snöstorm på rutan


Enkelriktad


Såhär hade jag håret för nån helg sen, på en fest där temat var enkelriktat.
Det var kul, förutom att den där xxl maximum strong hårsprayen började klia lite efter ett par timmar med den i håret...
I och för sig hade jag en halv liten flaska i för att det skulle stå åt ett håll.
Det kanske inte är vanlig dosering direkt. Fick tvätta håret direkt när jag kom hem från krogen.
Om ni undrar varför jag har konstiga kläder så är det för att jag ville spexa till det lite med rosa strumpbyxor.
Sen hade jag min traditionella
lulespexet-kilt eftersom det var en spexfest :)









Pepparkaksmousse

Idag blev det lyxefterrätt.
Den smakar pepparkaka :) Hur gott som helst!
Lagom juligt för mig.


100 gram mörk god choklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde
1 kryddmått egen pepparkakskrydde-blandning
(Kanel, ingefära, kardemumma, malen nejlika)
Några pepparkakor
Non-stop



Smält choklad i vattenbad, sätt i äggulor


Blanda chokladen med kryddor, det här blandas med en liten klick nästan färdigvispad grädde.


Blanda sen ner resten av grädden.




Krossa några pepparkakor i botten och häll upp moussen i 2 fina glas, ställ i kylen 2-4 timmar.


Garnera med non-stop och en fin pepparkaka.
MUMS!






Mobilblogg- Afterschool på unik ca

MMS

Mobilblogg- Afterschool på unik café med italiensk buffé. Olivtapenade e gott!


Fina lampor

Jag är rätt svag för lampor, speciellt fina såna.
För tillfället är jag rätt svag för moderna typer av ljuskronor, eller pendlar.
Men även sugen på lite retrolampor.
Den nedersta från Bsweden är ju grymt snygg.
Men den kostar dock 7000 kr , på
Designonline.se
Där finns det också en mindre billigare variant för 1100 kr...
Men tillsvidare får jag nöja mig med omsprayade secondhand-lampor och Leran från IKEA.



De ovan från Rydéns.


Bsweden









Fina volanger

Blev just sugen på att sy en balklänning eller cocktailklänning med såna...
Man kanske kan sy en som man kan ta av och en bit av kjolen, så man får en helklänning och cocktailklänning i ett?
Med volangerna kan man ju ha lite tyll också kanske, det kan man ju aldrig få nog av.
Och kanske lite spets...

Snyggt med volanger i olika färger med..
Vore lite ovanligt på en balklänning, eftersom de flesta är enfärgade eller tvåfärgade med olika färger på över- och underdel.

Men först skulle man egentligen behövt en inställbar provdocka, en Diana kanske, eller en
sånhär.
Är så jobbigt att sy åt sig själv annars.







Bild från Underbaraclara på hennes bröllopsklänning



Och en till från henne.


Nelly







Mobilblogg- Hittade ett par tomate

MMS

Mobilblogg- Hittade ett par tomater på Ica, slemmis, som var underliga. Dom ser misstänkt genmuterade ut :)


Video: Vi bygger med mekano

Jag och Josef har byggt en liten mekanism för att lära oss mer.
Sen kopplar vi på den på en liten bil som ska symbolisera en barnvagn.

Den spårar ur efter ett tag när lagren börjar lossna och den kommer i självsvängning :)
Hehe, de var ett roligt pyssel!
Mekano är bra skit!



Den onda mekanismen kommer!




Den onda barnvagnsvaggaren!

Den fega stoltheten

Jag måste bara få skriva om ett fenomen jag tycker är helt absurt.
Det handlar om stolthet.
Den stolthet många människor har när det gäller svåra perioder i ens liv.


Det finns så många ensamma människor som mår dåligt, över allt möjligt, men aldrig vågar be om hjälp.
Alltså, be om hjälp behöver ju inte vara att man bokar tid hos psykolog.
Det kan bara vara att man tar upp något med en vän/pojkvän/flickvän/man/fru eller familjen, går en timme till en kurator om inga andra möjligheter finns eller ringer någon telefonlinje som är gratis/anonym där du kan prata med någon.
Helt enkelt, att man överhuvudtaget pratar om det man mår dåligt över.


Att man inte ber om hjälp beror ju oftast på att man inte vill. Men bland att man inte har insett vad problemet faktiskt är, alltså vad man mår dåligt över.


Man tänker att man kan verka konstig, att man verkar svag i andras ögon, att ingen förstår eller att  "jag kan minsann reda ut mina problem själv". Man känner en skam över att be om hjälp.
När det många gånger i själva verket är tvärtom!
Var stolt över att du investerar i dig själv och vågar ta tag i dina problem!
Alla har vi våra problem här i livet, små som stora.

Våga be om hjälp, du är starkare om du ber om hjälp än om du tiger och skäms!
Alla kan vara en bra medmänniska bara genom att lyssna.


Stolthet är fegt när det gäller problem.









Tack snälla Mamma!

Idag fick jag post-paket!
Det var mamma som läst mina tankar om julpyssel...
Så nu har jag pyntat min första sak hemma.
Fick ett jättefint adventsljus som ser ut som en tomte, med siffror på luvan.
Hittade ett plåtfat och snodde lite stenar av pojkvännen ;) Han är lite av en sten-nörd :)
Undra vart det kommer från? Söt va?!


Nu är det skola som gäller.
Sitter och gör ett formelblad till en kurs.
Excel är typ det tråkigaste program jag vet...

Förresten så klarade jag min tenta! Hur skönt som helst!









Mobilblogg- Snö!

MMS

Mobilblogg- Snö!


Jag tror jag dööör!



Vet att det är lite tidigt men...

Här är lite lustiga julprylar från Urban Outfitters.
Kika in på
hemsidan så finns mer.
Mina favoriter är julkorten och julgranen :)

       
Poo-poing santa







Polka-shotglas






Mussel-middag!











Student Civilingenjör Teknisk Design




 Technicus designus studentus

Klass: Däggdjur (Mammalia)
Storleken varierar kraftigt, från ca 1.40 - 2.10 m
Trots sin storlek är detta huvudsakligen nattaktiva däggdjur svårt att studera i det vilda.
Honan är normalt mindre än hanen
När du stöter på arten är det ungefär 50 % chans/risk att det är en kvinna eller man
Arten är mer intresserad än medelsnittet av mode, design och inredning.
Engagemang i diverse student-föreningar är mycket vanligt
På fritiden håller den gärna på med något kreativt eftersom det ofta kliar i nerverna när den inte får göra vad den vill i skolan
Parningstid: Året om




Mobilblogg haha! Salad finger!

Mobilblogg haha! Salad finger!


Minglaren no 1



Kolla här då! Lyckades till och med hamna på Umeåvimmel.se :) Bild
härifrån