En annan värld.


Foto: Thomas Johansson, Aftonbladet.

Genom en person i Haparanda så fick jag följa med på ett studiebesök på Kriminalvården idag.
Jag tänkte att en sån chans får man inte missa, den världen är så stängd annars.
Så vi var ett sällskap på 3 personer som gick på det.
Övriga i sällskapet var väl där lite mer i studiesyfte än jag då de pluggar till jurist.
Jag hade väl som mål att bli lite klokare :)

Vi fick gå runt som vanligt bland dom intagna, även om dom blev förvarnade så att de
kunde gå in på sina rum om de ville. Annars är det ju starkt sekretessbelagt vilka som sitter där.

Så vi gick både igenom den öppna men även den slutna anstalten, för att se hur det såg ut och funkade.
I den slutna sitter de med långa fängelsesträff. De kan t ex. vara dömda för mord, människorov, tunga narkotikabrott och våldsbrott etc. 
Först var man ganska nervös på hur dom skulle reagera när vi kom, men det gick bra.
Jag upplevde ändå att de var lite uppspelta över att det kom folk "utifrån" och hälsade på.
Det kan nog inte höra till vardagen.
Dom ville gärna visa sina rum med alla brev och foton.
Men också diskutera olika saker som dom läst om i tidningen.
Om samhället, rättsväsendet och livet i allmänhet.
Men vissa höll sig också undan.
De som sitter på den öppna är vanligtvis förstagångsförbrytare eller så har de inte begått lika grova brott.
De kan också ha suttit på den slutna ett bra tag, skött sig och blivit förflyttade.

Det var verkligen skillnad på öppen och sluten anstalt.
På den slutna är ditt liv helt styrt efter tider och vad dom kommit fram till i alla undersökningar om dig, din utbildning, din behandling och dina framsteg. Det finns en liten gård där man får vara ungefär en timme varje dag.
Du blir väckt kl 7 varje dag och du blir inlåst varje kväll kl 20.00.
(Jag blev ganska förvånad att många tyckte det var skönt att bli inlåst på kvällen och få tid för sig själv!)
På den öppna får du röra dig helt fritt i ditt rum och på den stora gården förutom nattetid då du blir inlåst. Du har fri tillgång till böcker, tv osv (självklart har ingen intagen tillgång till mobil eller dator)
Alla intagna har dagligen olika typer av utbildning, behandling osv beroende på person.
Men också olika typer av arbete som ex snickeri och annat.

Det sista vi fick göra var att träffa en livstidsdömd person som suttit inne i minst 10 år.
Personen berättade sin livshistoria, om sitt brott, sina tankar och vi fick fritt diskutera och ställa frågor.
Men vad personen sa tänker jag nog inte gå in på här.

Det enda jag kan säga är att det var otroligt lärorikt att se en helt annan sida av samhället!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback