Sandra -

Jultryffeln

I helgen gjorde jag egna tryfflar. Jag gav bort de flesta som ett litet tack för att vi fick låna en bil.
Supergoda med pepparkakssmak som jag experimenterade fram lite.
Kardemumman och vaniljsockret satte jag i mest för att det är så himla gott!






Recept:

100 g choklad (jag tog hälften vit, hälften mörk)
25 g smält smör
1 dl grädde (eller havregrädde)
Pepparkakssmak: Kanel, malda nejlikor, malen ingefära
Kardemumma
Ekologiskt vaniljsocker
Torkade tranbär och hasselnötter, hackade att rulla i
.

Låt stelna i kylskåp och rulla sedan till bollar.
Rulla bollarna i tranbär och hasselnötter, eller ev kakao.





Adventen



Eftersom det är första advent så kommer jag med lite pyssel.
Jag tycker att adventsljusstakar ofta kan vara tråkiga och opersonliga.
Köp istället fyra st enkla ljusstakar som du gillar.
Sätt dom på en fin bricka, uppläggningsfat eller ev en snyggare skärbräda.
Jag lyckades fynda 4 olika glasljusstakar och en träbricka från Cult på Röda korset (för 50 kr totalt!).
Här ser ni resultatet :)

Helgen har bestått av lite bak, julpyntning och väldigt mycket adventsmys.
Idag har jag varit med pojkvännen på Spa på
Cape East, det var väldigt skönt och välbehövligt!
Det är så himla fint och lugnt därute vid Torneälven.
Nu är man laddad för en ny hård pluggvecka!





Papperskonst



Har suttit idag och surfat runt lite och försökt hitta inspiration till en tävling som jag tänkt att medverka i.
Jag blir helt förundrad av vad för grejer man kan göra med papper.
Klickade in mig på
Richard Sweeneys hemsida.
En brittisk konstnär som jobbar med papper och mycket med inspiration från naturen.
Himla fint! Så enkelt men så vajert.
Själv har jag precis lärt mig vika en svala :)




Fredagsmys!

dsc00818 (MMS)

Fredagsmys..Pavlovas till alla glada!


Plickplock




När man är riktigt sugen på lite allt möjligt gott så brukar vi svänga ihop tapas hemma.
En klar favorit när det är helg och man inte vet vad man ska äta.
Och när man har oceaner av tid att välja massa gott.
Som standard har vi sparris, parmaskinka och oliver.
Sen köper man bara till göttiga grejer. Nån god ost, rödbetor och ett gott bröd till exempel.
Har man ägg, olja och vitlök hemma så kan man lätt svänga ihop en aioli.
Obs! Farligt om man är hungrig i mataffären !






Glöggdrink



Självklart bjussar jag på glöggdrink-receptet.
Jättegott med kall glögg när man blir less på den varma.
Vi gjorde våra glöggdrinkar alkoholfria (mycket förnuftigt eftersom vi blandade dom kl halv 2 på natten).
Men man kan ju variera styrkan genom att välja starkvinsglögg eller sätta i en skvätt gin.

Sandras Glöggdrink

1 glas
1 dl glögg
1 dl Tonic water
2 limeklyftor (1 pressad, 1 för dekoration)
Frysta lingon
Lite iskross



Hemmafest



I lördags var det hemmafest hos mig. Vi skulle blanda drinkar och annat kul.
Josef funderar ut vad vi ska blanda.


Vi hittade ett sätt att leka skalbaggar. Här försöker vi ta en ny pinne med två pinnar i munnen.
Det blev lite av en sport.


Hej hej, här är jag. Jag kan vara sur och glad på samma gång.


Josef verkar ha nåt mellan tänderna. Och fina Ida och Joel var här.


Joel försöker se smart ut.


Kattis och Josef varvade mellan att brottas i köket och att ge brutalt skön massage.


Söta
Cissi var också här, ända från Stockholm!


Vid halv två snåret var vi 4 tappra kvar.
Vi bestämde oss för att lyssna på musik och blanda en glöggdrink.
För att fira att det snart är advent :)



Vid 3 var dom flesta trötta, så vi läste godnattsaga i "Vad djuren gör när ingen stör".
I den är det jättefina bilder.
Vi fnissade lite och lyssnade på Hellsongs.

Klockan 3 hade alla gått hem och jag gick och la mig. En himla bra kväll!




Roliga timmen




7

Mera kakor till folket.
Det blir det imorn i vårt lilla gäng på LTU som har roliga timmen på fredagar.
Det borde man ha oftare !

Vi brukar fika och se på You-tube filmer och bara ha de gött i en timme.
Imorn är det min tur att vara kak-ansvarig och jag lovade att göra cupcakes.
Sagt och gjort :) Och dom blev ännu bättre andra gången jag bakade dom!

Om ni vill ha receptet kan jag lägga in det i inlägget imorgon.
Men nu är jag så rackarns trött efter en hel dag där jag varit gött flexibel i hövvet.
(Känns som att jag har sträckt hjärnan, om man nu skulle kunna göra det.)
Har räknat massor med hållfasthetslära, tränat och bakat.

Men hörrni, visst ser det smarrigt ut?







Peppar peppar-kaka



Ikväll har det vart glögg och pysselkväll här hemma.
Hela 7 personer har vi varit och det har varit massa mys.
Det har lagats jeanshål, sytts barnkläder, lagats en handväska, stickats.
Jag har börjat göra min poncho som jag tänkte mysa i i vinter.

Insåg ungefär 1 timme innan vi skulle träffas att jag faktiskt hade ingredienser till pepparkaka hemma.
Så jag tänkte att jag kan ju alltid  chansa och prova
snabbgöra några.
Dom blev helt okej ändå faktiskt för att vara första gången på superkort tid.
Degen fick snabbvila en stund på balkongen och efter gräddningen så kallnade dom snabbt som tusan där ute.
Ibland är det minsann bra att ha -17 grader på balkongen!


(Och ja, nu vet jag att det var fel datum på klockan i förra inlägget ;) )




Gomorron





Tjoho! Igår fick jag en ny klocka, som byter dag, datum och månad.
Hade beställt den för läängesen på
Ellos för 70 % rabatt (den är lite dyr annars).
Men hade helt glömt bort det för den var nämligen restnoterad då.

Nu är det frukost och sen ska jag på karriärdag, det ska bli riktigt kul!
Sedan plugg i hållfasthetslära för på fredag har jag dugga :)







Tjocksockar






Vilken lycka med nya tjocksockar, perfekt för myskvällar!
(Jag bjuppar på en nyduschad och trött bild efter ett träningspass)
Här hemma är det laddat med tokmycket ljus nu.
Det är ett måste nu när vi har 6 timmar sol i Luleå.

Jag sov med mina tjocksockar igår natt och lyckades vakna av att jag var för varm.
Annars brukar jag ju vara ganska frusen av mig, vårt sovrum ligger nämligen i ett hörn på huset.
Det kan ju inte betyda annat än att dom funkar!
Såna där mormödrar är allt bra att ha dom.
Jag fick mina nya tjocksockar av svärmors-mor.. eller hur säger man egentligen? :)






Så här startar jag min lördagsmorgon och f...

dsc00817 (MMS)

Så här startar jag min lördagsmorgon och förmiddag! Hur startar ni er? :)


Lädrad



Jag har köpt massa skitväskor i mina dar, från bland annat billiga kedjor.
Tygpåsar brukar funka som handväska ibland också.
Riktigt opraktiskt för nån som mig som har demens på damernas sida i släkten.
Då kan jag ju inte alls hålla koll på grejerna.
Sen känns det också som att jag vill lägga pengar på annat än en dyr designer-väska som inte är ett dugg unik.

När vi var i London besökte vi Brick Lane Market, det var hur mysigt som helst.
På den del som heter Sunday Up!- market lyckades jag hamna i ett pyttelitet stånd med läderväskor,
Venuu Leather, som säljer fairly traded väskor. (psst, man kan beställa väskor på deras hemsida också!)

Jag högg tag i en söt liten rund en.
Den var helt invaxad och i den fanns visitkort och information om hur och var den är gjord, kul och proffsigt!
Jag tror att väskan kommer att hänga ett bra tag med mig.
Lätt värt 30 pund för något som kommer hålla lika länge som om jag skulle dö 3 ggr om.
Den är ju dessutom helt unik!








Bravissimo


Bild:
Moderna Museets webshop

Åh, vet ni.. såna här Bravo-kolor ser så fina ut, för dom har fina papper.
Det är ett familjeföretag som gör kolorna, så dom kanske inte kunde enas.
Alla i familjen fick en färg var! :)




Körsimulator, wie!

dsc00808 (MMS)

Körsimulator, wie!


ABC






Igår köpte ja dom här söta rackarna för 15 :- på Kupan (Röda korset).
Magnetbokstäver från Kärnan. Tänkte egentligen använda dom för pyssel...
Men tills jag kommit på vad de blir av dom får dom sitta på kylen och lysa.
Testade att smälta ihop 2 bokstäver i ugnen, men de gick inge vidare, hehe.

Imorn de bli cupcake-stuga här hemma! 4 pers ska kladda med frosting, det blir kul :)
Inspirationskällan är provsmakningen av dödligt goda cupcakes i London på
Hummingbird bakery.
Vi provade den här och den här.
Det är nästan så man smälter bort när man tittar på bilderna, eller hur?
Hoppas på att få smälta bort lite imorn :)

Gonatt!


Bakgata


Bild: Privat

Tänk att man kan bli så inspirerad att skapa av att gå på en bakgata i London!
Jag har tusen pyssel på gång samtidigt nu.

Jag läser Hållfasthetslära just nu..vilket är väldigt tekniskt med mycket mekanik och matte.
Inte så mycket fantasiutrymme där inte :) Inte undra på att man blir pysseltokig just nu.
Mycke testosteron är det för övrigt också.
Det är jag + 3 tjejer som jag inte känner och 30 grabbar.

Var förbi på myrorna en sväng idag och köpte lite material som jag ska visa sen.
Jag tänkte nämligen försöka smitta av min skaparglädje på er dom närmsta dagarna ;)
Om det är ok?





Idyllen













Bilder: Privata

Jag har precis kommit tillbaka från en Weekend i London och känner mig laddad för senhösten och vintern.
Men den resan berättar jag om sen !

Häruppe blev det plötsligt vintertid och mörkt. Jag känner mig laddad för det.
Det innebär mer mys med filmkvällar, pyssel, bak, fika och sällskapsspel.
Jag ska komma igång ordentligt med träningen så man får energi för myset.

Man har en himla tur att man kan åka ut till skärgården ibland och ladda upp sig på sommaren.
Bilderna här uppifrån togs i augusti av mest min pojkvän men även av mig.
Jag kan fascineras av himlen därute, precis som man gör med eld i höstmyset.

"Havtorn är förmodligen det av alla jordens bär som innehåller flest vitaminer i stor mängd." Wikipedia

Vi plockade tokmycket havtorn i augusti/september, när dom mognat.
Så vi har en hel massa i frysen. Dom är fullproppade med c-vitamin inför mörkret.
Perfekt att ha nu i fruktsallad, i yoghurten, i baket, eller i smoothies.
Jag inbillar mig i alla fall att jag känner mig piggare om jag tar nåt bär om dagen :)
Provade att göra en havtornssås till glass som blev supergod.
Superenkel att göra: mixade havtorn, vatten och socker/honung. Tada!
Har inte provat göra havtornsmarmelad än, men funderar starkt på det.

Har du ätit havtorn? Har du några goda recept?