Sandra -

Reser runt

Halli hallå! På bloggen är det väldigt dött. Men jag har semester och reser Sverige runt. Jag sitter just nu på en buss mot Kramfors. Jag ska nämligen på 80-års partaj, det kommer att bli ett jäkla drag ! I mitten av veckan åker jag ner till Sthlm för att sedan ta mig söderut med stopp i Sthlm, vidare mot Småland & Blekinge. Så ni förstår att min tid blir använd till att umgås med nära & kära på alla stoppen. Älskar min första semester!


Några enkla men bra saker

Glöd, hjortron, Cluedo och hemmarökta räkor.


Semesterpyssel

En dag när det var tråkigt väder började jag göra en korg av tidningsremsor. Det tog totalt ungefär 3 timmar när jag gjorde 1,5cm breda remsor. Lättast var att vika kanterna över en spelkartong.


Besöker fastlandet en kort sväng

Vi var så illa tvungna att åka in och handla. Även om jag lyckades dra upp en stor harr. Kanske första fiskfångsten på 14 år?! Väldigt nöjd i vilket fall! Passade på att äta sallad o stan, skjuta på skjutbanan och ta ett löppass. Men nu bär det snart av ut igen. Innan semestern var jag så otroligt stressad och trött. Det här är precis vad jag behöver! Så himla skönt!


Lugna dagar

Såhär ser det ut. Fortfarande Sveriges bästa väder ;)


Håhåjaja

Nu är det semester och jag är ute i Norrlands skärgård. Vi har nog Sveriges bästa väder med sol & 25 grader. Lugnt och skönt. Det mest actionfyllda idag har varit att en hängränna lossnade från stugan. Bara att skruva opp igen. Skönt att få lite att göra! Igår gjorde jag björk-skrubb att ha i bastun: 1 dl havssalt 1/2 dl vanligt salt 1 dl olivolja 1 näve björkblad, rivna De va finfint att få lite riv i bastun


Gate 31

Den går till semester !! Riktigt välförtjänt sån också !


Norrländska kvällen

Det blev renskav &havtorns-sorbet häromkvällen då jag bjöd 2 kollegor på mat (varav den ena är från Pakistan).Så nu vet han hur norrland smakar & E-type låter. Allt man behöver veta här i livet. Det blev i alla fall hur gott som helst, om jag får säga det själv!


Have beer and take endless showers.


- Stop looking for the answer
- Make time to waste time
- Go on vacation all the time
- Play ping-pong
- Have beer
- Take endless showers
- Be grit
- Choose a motivating long-term goal.
Ask yourself if your goal passes the "underwear test". Do you feel the goal? Are you conscious of it?
If not, then it is a good goal.
 
 
 

 
 

Orangea prylar

Årets färg är ju orange.
Igår kväll pysslade jag på hemma och började se orange i allt.
 
Jag grejade med lite förberedelser.
Efter jobbet idag ska jag nämligen ha en norrländsk middag.
Det var himla klurigt att hitta norrländsk mat i Småland.
Men jag har nog lyckats få ihop nåt smarrigt!

 
 
Himla fint att jag lyckades hitta tunnbröd från självaste Höga kusten där jag kommer ifrån.
Det är grejer det!
 


Helgen ute i skärgården

Kappsegling, gomat, finväder och trevligt folk.

 
 
30 minuter till kappseglingsstart.
 
Alla redo.
 
Båten Hjärtat hade fint segel.
 

Fläder och rabarberpaj, mums!
 
 
Solar ett tag med Malou på eftermiddagen vid bryggan.
 
En jätterosa kväll. Hur vackert som helst.
 
 
 
Sen gick vi och la oss i båten under den rosa kvällen.
 


Mot Karlshamn

Sådärja! Nu fungerar appen igen. Efter en konstig middag a'la plockepinn, så bestämde jag mig för att ta tåget mot Blekinge skärgård, eller närmare bestämt Karlshamn. Där ska det bli finväder imorn med 26 grader och sol. Så nu sitter jag här efter ett tågbyte i Hässleholm. Som norrlänning blir man ju chockad av hur enkelt det är att ta sig överallt med tåg här nere! Visst vet ni att plattorna med upphöjda prickar på perrongen är till för att hjälpa synhandikappade? Tänk på de nästa gång ni åker tåg. Himla bra grej tycker jag!


Dansa pausa

Hej på er!
I veckan har jag tokjobbat, IKEA-leverantörerna måste ju få sina ritningar innan semestern. Så jag tar lite paus i helgen för att ladda upp inför den sista jobbveckan innan semestern.

När ska egentligen blogg.se fixa sin iphone-app?!
Blir ju krångligt att blogga med bilder just nu.

Nu ska jag strax ta ett tåg ner till Blekinge skärgård.
Det ska vara jättefint väder där imorgon som jag måste fånga!
Återkommer med lite idylliska bilder därifrån :)



Gröna sommarprodukter att ha i det gröna

 
Jag har hittat lite fina grejer som inte är särskilt dyra, väldigt simpla och funktionella.
De är perfekta sommarprodukter.
 
En fm-radio som funkar fint för sommarstället/stugan utan el eller på strandhänget.
Sjukt multifunktionell, men dock väldigt liten.
Drivs med hjälp av solpanel och/eller dynamo, uppepå är en solpanel & på baksidan finns en liten vev.
Nu tänker du nog, jag kommer att få veva ihjäl mig om det är dåligt med sol.
Men bara efter några varv så går radion igång.
(Förutom detta så har den hörlursuttag, ljuduttag så du kan spela musik från mobilen, ficklampa och extrakontakter för att kunna ladda mobilen!)

Den andra prylen är en bordslampa som också den drivs av solpaneler.
Himla bra att ha i fönstret, där det ändå är sol emellanåt.

 
 
 
 
Till vänster radion som drivs mha solpanel och dynamo, från Clas Ohlson (249:-).
Till höger SOLVINDEN bordslampa från IKEA.
 
 
 
Såhär ser drivkällorna ut. Solpanelen på toppen och den lilla veven som är integrerad med baksidan.
Du behöver alltså fälla ut den för att veva.


 
 

Minimini-vaser

På hemsidan står det att vaserna är 8-9 cm, frågan är ju vad de menar. Höga? Diameter?
Småa är dom i vilket fall.
Såg dom när jag var på stan i helgen. Söta !

 
 

 

Lördag i bild

Sover länge och ligger på soffan och lördagsmyser
Får ett ryck efter frukost och fixar med blommorna.

Har fått ett ekollon av Sara, som fått en stjälk!
Pasta med rökt skinka till lunch.


Ser en riktigt bra dokumentär om formgivarna Eames.

 Tar mig ut på en långpromenad runt sjön, måste ju 
handla grillgrejer. Använde min nike+ app för att testa lite.


Mötte upp dessa fina brudar för lite chill med grill.

Overall, en bra lördag!