Sandra -

Helgfynd

I helgen var jag och en kompis förbi Erikshjälpen som renoverat och nyöppnat. Hittade 2 st rariteter, 1 skultuna bakform och 6 st fina assietter. Det fanns en hel del andra fräcka grejer, som frisörstolen nedan, fullt fungerande!

Vid närmare efterforskning så har det visat sig att assietterna är Upsala/Ekeby + Karlskrona, nån gång från 50-tal. Inte dåligt, inte dåligt alls! Älskar mönstret och jag är ju en sucker för blått


Inspiration för Keramik-kurs

Förra veckan så ringde det oväntat på jobbtelefonen.
I höstas hade jag tydligen satt upp mig på en reservlista för en keramik-kurs.
I vilket fall så anmälde jag mig på sturt för 8 tillfällen på 750 :-.
Första kvällen är på onsdag så i helgen då jag hade lite tid över så surfade jag runt för inspiration,
nedan är lite fina grejor jag letade fram.
Nu suger det rejält i pysseltarmen.
Men jag får nog vänta och se vart min förmåga ligger...
Det här med att dreja verkar ju inte vara så enkelt!
 
Pendel från Finnsdottir.
Mod collective.
 
Blomvas a'la risgryn från Arabia.


Porslinslampa, Schmitt design.
 
Skedar doppade i pastell.
 


Sopp-kok

Idag precis innan jag skulle gå till "tidiga" tåget, vid kl 4, så ringde en amerikan-kollega. kändes lite otrevligt att säga; "ring igen om 24 timmar så provar vi igen!". Så jag tänkte att jag tar ett tåg senare.

Då bestämde sig någon för att en kontaktledning till mitt tåg skulle åka ner och försena allt 1 1/2 timme, uh. Kedjan hoppade ur på cykeln på vägen hem med. Så nu har både jag & cykeln fått sig en omgång!
Efter en halvliter olja & svett senare så lagade jag storkok, apelsin/fänkål/cayenne/morotsoppa från ICA buffé, får smaka på den imorn till lunch. Gonatt!


Lurar

Vad tycker ni om nya lurarna? (Urbanears). Fick dom i julklapp och med dom kan jag bara höra musik & mina egna tankar. Första gången på länge jag har bra lurar. Hade WE-lurar innan, men dom glappade i kabeln. Dessa har kabeln helt inbyggd och är hopfällbara.

Sitter just nu på X2000 mot Älmhult och jobbet och lyssnar på Lana del rey. Fint som snus.


Stilleben

Ett litet stilleben såhär på morgonkvisten har ju ingen dött av. Här är ett litet som jag har i min lägenhet på en bänk. Tycker det är dumt att inte ha ljusen framme när jag tänder ljus varannan kväll.


Grafiska puffar

Fina mönster på puffar från Fun makes good på Etsy.

 
 


2 fina löv

I fredags inhandlade jag 2st soffbord. De heter Lövbacken och är en kopia på bordet Lövet som IKEA sålde på 50-talet En av de första möblerna man sålde i platta paket, då benen var avtagbara. Själv växte jag upp på en liten gata som hette Lövbacksvägen, himla fint namn på en gata tycker jag.

Fick kämpa lite för att få hem dom, de väger 5 kg stycket. Åkte med lunchbussen från kontoret till vårat sprojlarns varuhus (nov 12, men ändå). Släpade dom från kontoret till tåget & från tåget och hem till lägenheten. Det blev ett bra styrkepass!

Testmonterade ett av dom idag för att se hur det såg ut. Fina detaljer!


Fönster-fint

 
Här i Växjö är det ingen snö. Det är mer vårväder än vinter.
Norrlänning som man är så saknar man snön som lyser upp den annars så mörka vintern.

Hittade en fin idé på små terrarium som man kan pyssla ihop till sina fönster.
Det passar kanske bättre att göra dom lite senare i vår, men då är det dags för lite inspiration!
 
 
 
 

 
Dom här görs av en Paris-konstnär som heter Kali Vermès och driver Grow Little,