Sandra -

Drejarn

Det här är min första drejade sak från keramik-kursen, en liten vas. Nästa gång formar jag botten och efter det ska den glaseras. Får fundera lite på färgen...

Det tog en halvtimme bara att få leran på mitten av drejskivan innan man kunde lååångsamt börja forma den. Får man inte leran precis i mitten så är risken att den vobblar liite grann, knappt så det syns. Men det blir väldigt svårt att forma nåt vettigt av det.

Grymt bra träning för en otålig person som mig!

 


Besiktad och klar

Det firar jag med ett par timmars jobb. I sällskap av lite engelskt godis från världens finaste burk som jag ärvt av morfar.


Taggar för flyttstädning

I eftermiddag/kväll blir det en hel del flyttstädning. Taggar med några jobbsamtal och god frukost. De fina kopparna är från Coop 100 år, mönster Stig Lindberg. Te-silen ligger i små fat köpta i Barcelona, de ska användas även för sushi-sojan. Maten, den har jag gjort själv, haha. Hej på er!


Ursäkta sengångarn

Jag flyttar. Lyfter grejer, monterar grejer, packar upp. Jobbar man på IKEA är det värsta mardrömmen att montera med såna skruvar som nedan. Men fikar man emellanåt så går det bra!


Stilleben

Ett morgonstilliben, kåpa IKEA, cykel second hand, kort från Sagrada familia Barcelona.


En kopp med inspiration

 
En kopp inspiration om att följa & uppnå sina drömmar och att bryta jantelagen kan du lyssna på
här.

Jante-lagen är nog den av de värsta oskrivna lagar som finns.

Tycker det är så jäklars inspirerande med kommunikation, både verbal & icke verbal.
Alla har nåt att berätta och kan utveckla sig själv & sitt liv.
Är så imponerande av föreläsare som kan retorik & kommunikation.
Jag har tidigare vart på en föreläsning med Elaine Bergkvist.
Hon driver retorikbyrån "Snacka snyggt".
Det var nog en av de mest inspirerande föreläsningarna jag nånsin sett!
Hon har skrivit flera bra böcker i ämnet kommunikation, om att snacka snyggt, hur man hanterar härskarteknik och mycket mycket mer.
En av mina favoritbloggare som jag nog följt 6 år har också skrivit om att hon nu flyttar till Paris för att följa sina drömmar.
 
Inspirerad!




 

Hänga upp sig

Gillar gillar ! Vill ha en hel vägg med krokar !


Golva mig

Min mamma & hennes man är i taget att göra om sina golv.
Jag surfade runt på lite inrednings-sajter och hittade de här fina golven från en hotellkedja i Barcelona & Rom.
Hade jag ägt en bostad hade jag lätt satt in såna. Kanske är tillräckligt fräsigt att ha i ett mindre rum (mosaik kostar nog skjortan med för den delen..).
Nu blir det sova och sen upp&hoppa till tåget.
 
 
 

Ute fast inne

Idag är det kalasväder i Växjö, sol & barmark, vårkänslor! En av de bra grejerna med lägenheten är att man kan öppna upp den franska balkongdörren, så det känns som ute, fast man är inne.
Igår var vi ute och dansade, så det är en lite trött söndag. Har precis svängt ihop amerikanska pannkakor och myser i solen. Fin dag!


Rutan

Förra hösten startade jag med att göra mormors-rutor. Tänkte till en början göra en kudde, men bestämde mig sedan för att sikta in på en filt. Varje ruta tar ungefär 1/2-timme att göra. Jag kan ju erkänna att jag tappade tempot efter första 20 rutorna, men nu har jag tagit upp det igen. 35 rutor har jag gjort nu. Ni har min lilla samling nedan. Det krävs däremot minst 200 för att få ihop en liten filt, men jag kämpar på!


Kursen

I onsdags var jag som sagt på keramik-kurs. Hann göra 2 alster som jag ska glasera nästa gång, en liten skål och en liten sked. Här är en suddig bild på min degklump och de fina drejmaskinerna. Dreja fick vi inte göra första gången, men hoppas på att få prova det nästa vecka!