Kurbits- fast som när man var barn...






Hittade en såndär målarbok som man hade när man var barn, fast för vuxna, på
Cosas.
I den är det kurbits istället för Kalle Anka som man ska färglägga.
Idag gör man kurbitsmålning mest för dekorativa utsmyckningar på snickerier.
Men mest känt är nog mönstret på dom kära dalahästarna.

Dalahästen har ju faktiskt blivit populär på senare tid som inredningsdetalj också, fast nu är dom
lite mer minimalistiska och ofta helt enfärgade. Eller ptja, nuförtiden kan man väl få vilka dalahästar man nu vill.
Sen vet jag också att Ulrika Hydman har målat sin egna dalahäst. Hon är väl ingen favorit.
(Men känner andra som avgudar henne) Det säger ju lite om dalahästens värde,
att en erkänd konstnär och formgivare ger sig på den traditionella dalahästen. Det är kul.

Men jag tycker nog fortfarande att det urvenska kurbitsmönstret är snyggare.
Jag skulle istället vilja att mönstret användes lite mer okonventionellt.
Som t ex wall-sticks eller tapetmönster, kanske i tyger, på kläder, på mattor och golv, på lampor!
Med kanske en lite mer modern touch.. använd nya färger..nya användningsområden.
Kombinera grafitti med kurbits?! Gör nåt nytt!

Man kan ju köpa folie och skära ut lite egna mönster att sätta på
tex högblanka dörrar.
Eller så kan man göra som jag, en ny header av det :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback