Idyllen













Bilder: Privata

Jag har precis kommit tillbaka från en Weekend i London och känner mig laddad för senhösten och vintern.
Men den resan berättar jag om sen !

Häruppe blev det plötsligt vintertid och mörkt. Jag känner mig laddad för det.
Det innebär mer mys med filmkvällar, pyssel, bak, fika och sällskapsspel.
Jag ska komma igång ordentligt med träningen så man får energi för myset.

Man har en himla tur att man kan åka ut till skärgården ibland och ladda upp sig på sommaren.
Bilderna här uppifrån togs i augusti av mest min pojkvän men även av mig.
Jag kan fascineras av himlen därute, precis som man gör med eld i höstmyset.

"Havtorn är förmodligen det av alla jordens bär som innehåller flest vitaminer i stor mängd." Wikipedia

Vi plockade tokmycket havtorn i augusti/september, när dom mognat.
Så vi har en hel massa i frysen. Dom är fullproppade med c-vitamin inför mörkret.
Perfekt att ha nu i fruktsallad, i yoghurten, i baket, eller i smoothies.
Jag inbillar mig i alla fall att jag känner mig piggare om jag tar nåt bär om dagen :)
Provade att göra en havtornssås till glass som blev supergod.
Superenkel att göra: mixade havtorn, vatten och socker/honung. Tada!
Har inte provat göra havtornsmarmelad än, men funderar starkt på det.

Har du ätit havtorn? Har du några goda recept?





Kommentarer
Postat av: marita

Hej !



Håller verkligen med dig om att det är avkopplande

att komma ut till Skärgården i Luleå. Exotisk miljö

sommar/vårvinter.

2010-11-03 @ 11:07:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback